Mathematics and Practices: Actions for Futures
zgłaszanie wystąpień 15 III 2023
zgłaszanie uczestnictwa 30 IV 2023
opłaty 25 VI 2023
konferencja 15-19 VIII 2023
University of Malmö
Department of Natural Sciences, Mathematics and Society
Niagara Building
Nordenskiöldsgatan 1, Malmö, Sweden
opłata konferencyjna 350 / 410 euro
nauczyciele i doktoranci 280 / 330 euro
quality class 210 /410 euro (bez zakwaterowania / z zakwaterowaniem)
osoba towarzysząca 210 / 250 euro
noclegi i dojazd we własnym zakresie
Przed konferencją w dniach 10-15 VIII odbędzie się międzynarodowa szkoła dydaktyki Quality Class (dla studentów specjalności "nauczanie matematyki" oraz początkujących nauczycieli).
Program konferencji obejmuje sesje plenarne, warsztaty w grupach roboczych, wykłady, prezentacje i dyskusję przy okrągłym stole oraz forum pomysłów. Zajęcia odbywają się w języku angielskim i francuskim.
Tematy prac w grupach roboczych dotyczą następujących problemów:
- Mathematics education practices in school and at university, including a view of mathematics education research as a practice which sometimes collaborates with the practices of classroom mathematics and/or mathematics teacher education.
- Mathematics practices in mathematics education, including types of tasks, techniques for solving problems, justifications, and overarching knowledge to draw on (conventions, axioms etc).
- Mathematics practices in education, in relation to language and culture, including how mathematics may be taken as a plurality of mathematical practices where languages and cultures affect how mathematics is shaped and acted upon.
- Mathematics (education) practices in connection with other practices, in and out of school, including for example vocational education, art, and current societal phenomena.
Odczyty plenarne wygłoszą:
- Faïza Chellougui, Université de Carthage, Tunezja
- Tamsin Meaney and Trude Foss, Western Norway University of Applied Sciences
- lrika Ryan, Malmö University, Szwecja
- Cristina Sabena, University of Torino, Włochy
- Hendrik Van Steenbrugge, Stockholm University, Szwecja
Międzynarodowa Komisja Badań i Doskonalenia Nauczania Matematyki (ang. The Commission for the Study and Improvement of Mathematics Teaching, fr. Commission Internationale pour l'Étude et l'Amélioration de l'Enseignement des Mathématiques - w skrócie CIEAEM) powstała w 1950 roku w celu zbadania rzeczywistych warunków i możliwości rozwoju nauczania matematyki oraz poprawy jakości edukacji matematycznej. Od tego czasu zwołuje coroczne konferencje naukowców, nauczycieli i administracji oświatowej sprzyjające wymianie doświadczeń, propagowaniu wyników badań i wzorców dobrych praktyk.
Kolejne konferencje, ich miejsca i tematy:
- 1950 - Debden (Wielka Brytania) - Związki pomiędzy programem nauczania matematyki w szkole średniej a rozwojem zdolności intelektualnych osób dorosłych
- 1951 - Keerbergen (Belgia) - Nauczanie geometrii na poziomie gimnazjum
- 1951 - Herzberg (Szwajcaria) - Funkcjonalny program nauczania od przedszkola po uniwersytet
- 1952 - La Rochette (Francja) - Struktury matematyczne i umysłowe
- 1952 - Wellerbach (Luksemburg) - Związki między nauczaniem matematyki a współczesną nauką i techniką
- 1953 - Calw (Niemcy) - Związki między sposobem myślenia uczniów a nauczaniem matematyki
- 1954 - Oosterbeek (Holandia) - Matematyka współczesna w szkole
- 1955 - Bellano (Włochy) - Sposoby radzenia sobie z matematyką przez uczniów
- 1955 - Ramsau (Austria) - Nauczanie rachunku prawdopodobieństwa i statystyki w szkole i na uniwersytecie
- 1956 - Novy Sad (ob. Serbia) - Przygotowanie zawodowe nauczycieli szkół podstawowych
- 1957 - Madryt (Hiszpania) - Pomoce dydaktyczne
- 1958 - Saint Andrews (Wielka Brytania) - Problemy matematyczne w nauczania
- 1959 - Aarhus (Dania) - Wzajemna odpowiedzialność szkół i uniwersytetów
- 1960 - Kraków (Polska) - Matematyka elementarna
- 1961 - Founex-Coppet (Szwajcaria) - Język matematyki
- 1962 - Morlanwelz (Belgia) - Podejście eksperymentalne i aksjomatyczne w nauczaniu matematyki
- 1963 - Digne (Francja) - Rekonstruowanie matematyki z uczniami szkół średnich
- 1964 - Oberwolfach (Niemcy) - Wkład psychologii do współczesnej dydaktyki matematyki
- 1965 - Mediolan (Włochy) - Miejsce geometrii we współczesnym nauczaniu matematyki
- 1966 - Dublin (Irlandia) - Pierwsze kroki w analizę we współczesnym nauczaniu matematyki
- 1967 - Gandia (Hiszpania) - Nauczanie matematyki na poziomie szkoły podstawowej
- 1970 - Nicea (Francja) - Postępy matematyki od 1945 roku
- 1971 - Kraków (Polska) - Logika matematyczna w nauczaniu
- 1972 - Morlanwelz (Belgia) - Myślenie algorytmiczne w nauczaniu szkolnym
- 1973 - Québec (Kanada) - Metody aktywizujące w nauczaniu matematyki
- 1974 - Bordeaux (Francja) - Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka w szkole podstawowej i gimnazjalnej
- 1975 - Tunis (Tunezja) - Po co uczyć matematyki?
- 1976 - Louvain-la-Neuve (Belgia) - Wykorzystanie rozwiązywania problemów w nauczaniu matematyki
- 1977 - Lozanna (Szwajcaria) - Ewaluacja w nauczaniu matematyki
- 1978 - Santiago (Hiszpania) - Związki między nauczaniem matematyki i przedmiotów, którym ona służy i z których się wywodzi
- 1979 - Veszprem (Węgry) - Matematyka dla wszystkich i dla każdego
- 1980 - Oaxtepec (Meksyk) - Matematyczne i pedagogiczne aspekty matematyzowania i stosowania matematyki
- 1981 - Pallanza (Włochy) - Procesy geometryzacji i wizualizacji
- 1982 - Orlean (Francja) - Środki i materiały do nauczania matematyki
- 1983 - Lizbona (Portugalia) - Edukacja matematyczna w realiach szkoły i społeczeństwa
- 1984 - Frascati (Włochy) - Cele, priorytety, modele działania w przyszłości
- 1985 - Lejda (Holandia) - Matematyka dla wszystkich w wieku komputerów
- 1986 - Southampton (Wielka Brytania) - Nauczanie matematyki w gimnazjum i szkole średniej - czy to potrzebne?
- 1987 - Sherbrooke (Kanada) - Rola błędów w uczeniu się i nauczaniu matematyki
- 1988 - Budapest (Węgry) - Struktura i polityka Komisji
- 1989 - Bruksela (Belgia) - Rola i koncepcja programu nauczania
- 1990 - Szczyrk (Polska) - Nauczyciel matematyki w zmieniającym się świecie
- 1991 - Locarno (Szwajcaria) - Przygotowania do kolejnych konferencji
- 1992 - Chicago (USA) - Uczeń w konfrontacji z matematyką
- 1993 - Cagliari (Włochy) - Sprawdzanie wiedzy skupione na uczniu
- 1994 - Tuluza (Francja) - Graficzne i symboliczne reprezentacje w edukacji matematycznej
- 1995 - Berlin (Niemcy) - Matematyka, edukacja i zdrowy rozsądek
- 1996 - Huelva (Hiszpania) - Podstawy działalności Komisji
- 1997 - Setubal (Portugalia) - Interakcja na zajęciach matematycznych
- 1998 - Neuchâtel (Szwajcaria) - Związki między teorią a praktyką nauczania
- 1999 - Chichester (Wielka Brytania) - Różnorodność kulturowa a edukacja matematyczna
- 2000 - Amsterdam (Holandia) - Przygotowanie do przyszłych konferencji
- 2001 - Verbania (Włochy) - Analfabetyzm matematyczny w dobie cyfrowej
- 2002 - Vilanova i la Geltru (Hiszpania) - Wyzwania edukacji matematycznej - pogodzić podobieństwa i różnice
- 2003 - Płock (Polska) - Użycie pomocy naukowych w celu aktywizacji ucznia
- 2004 - Paryż (Francja) - CIEAEM we współczesnym świecie
- 2005 - Piazza Armerina (Włochy) - Zmiany w społeczeństwie - wyzwanie dla edukacji matematycznej
- 2006 - Srnì (Czechy) - Zmiany w społeczeństwie - wyzwanie dla edukacji matematycznej
- 2007 - Dobogòkò (Węgry) - Zajęcia matematyczne w praktyce szkolnej i jako obiekt badań dydaktyki - komplementarne perspektywy
- 2008 - Paryż (Francja) - Złożoność i edukacja matematyczna - nowy kierunek działań CIEAEM?
- 2009 - Montreal (Kanada) - Zajęcia matematyczne w praktyce szkolnej i jako obiekt badań dydaktyki - komplementarne perspektywy
- 2010 - Londyn (Wielka Brytania) - Matematyka jako żywa i rozwijająca się dyscyplina - wkład Komisji w nagłośnienie problemu
- 2011 - Barcelona (Hiszpania) - Nauczanie matematyki w szkole i poza nią
- 2012 - Rodos (Grecja) Nauczanie matematyki i demokracja
- 2013 - Turyn (Włochy) Nauczanie matematyki w erze globalizacji
- 2014 - Lyon (Francja) Matematyka i rzeczywistość
- 2015 - Aosta (Włochy) Nauczanie i uczenie się matematyki: pomoce dydaktyczne i trudności
- 2016 - Praga (Czechy) Restrictive meeting
- 2017 - Berlin (Niemcy) Matematyzacja - proces społeczny i zasada dydaktyczna
- 2018 - Mostaganem (Algieria)
- 2019 - Braga (Portugalia) Zrozumieć złożony świat
- 2021 - (online) Restrictive meeting
- 2022 - (online) Restrictive meeting
- 2023 - Malmö (Szwecja) Matematyka i praktyka (działanie dla przyszłości)